Krásná, nově zrekonstruovaná roubenka. Na úpatí Lysé hory. Připravená k pronájmu. Samozřejmě i s bazénem a navíc se slanou vodou, se kterou se prý majitelé nebudou muset o nic starat – tvrdil dodavatel. Ostatně, byl to také jejich požadavek, protože trvale žijí v Praze. Jenže úplně bez starostí to nebylo. A hosté volali: že je voda studená, že je zelená, že nějak zapáchá. A ani pravidelná profesionální údržba nemohla tenhle problém vyřešit.
Bazén v Malenovicích, majitelé v Praze. Zjara nás oslovili, abychom se postarali o jejich bazén – aby vše konečně fungovalo bez starostí. Tak jsme bazén u malenovické roubenky odzimovali a hned jsme vyložili karty na stůl: „Se stávající technologií nemáme šanci toho docílit.“
Technologie v zemní šachtě
Takové umístění nikdy není moc dobré. Navíc když je šachta plastová – jako na malenovické roubence. Ztěžuje to obsluhu i případnou modernizaci. Zvyšuje náklady na údržbu a zkracuje životnost zařízení. A tady ke všemu zatékala voda do blízkosti elektrických rozvodů.
Scházel pravidelný dohled
Majitelé doufali, že odborný servis jednou za měsíc vše vyřeší. Jenom to ale kvalitní vodu až do dalšího servisu nezajistí. Nutný je i průběžný dohled. A ten chyběl. Stejně jako informace, co se s bazénem děje, když tam majitelé ani my nejsme. Pak se těžko něco zlepšuje.
Slaná voda spíše škodila
Pro udržení kvalitní vody bylo nutné na každou osobu obměnit cca 30 l vody. U čtyřčlenné rodiny, která se po celý týdenní pobyt denně koupala, to pak znamenalo výměnu až 840 l. Přičemž novou vodu bylo potřeba dosolit a starou zlikvidovat. Takže náklady jen rostly.
Nevhodné chemické ošetření
Dávkování volného chloru se řidilo podle redoxního napětí – a nikoliv podle reálného obsahu chloru ve vodě. A tak jeho množství kolísalo od hodnot nulových, kdy se voda začínala kazit, až po enormní hodnoty ohrožující zdraví hostů i životnost celého bazénu.
teplota<28 °C
chlor 0,3-0,6 mg/l
Redoxní napětí ne!
Vyhláška říká, že v plaveckém bazénu s teplotou vody do 28 °C se hodnoty chloru musí udržovat v rozmezí 0,3-0,6 mg/l. To ale u řízení dávkování podle redoxního napětí prostě nelze zajistit – stačí totiž ona čtyřčlenná rodinka a hodnoty chloru vyletí až čtyřnásobně vysoko. Proto je použití této technologie na bazénech ke komerčnímu využití zakázané.
řešení:
Zajistit vzdálený dohled
Potřebovali jsme průběžné informace o tom, co se s bazénem děje. Abychom na případné problémy reagovali hned – a ne až poté, co hosté napíšou špatnou recenzi. Nebo ještě lépe – abychom problémům úplně předešli a zajistili čistou vodu, aniž bychom bazén za celý měsíc viděli.
Technologie pryč ze země
Vyřezali jsme technologie z nevyhovující šachty. Udělali jsme prostupy na elektrické vedení a potrubní rozvody a v drážce jsme vše vyvedli do dřevníku, kde jsme vytvořili chráněné místo se snazším přístupem. To nám zároveň umožnilo technologie vhodně rozšířit.
Efektivní dávkování chloru
Dávkování řízené redoxním napětím jsme nahradili dávkovací stanicí, která měří přímo volný chlor a reguluje jeho množství tak, aby se vždy pohybovalo ve vyhláškou vyžadovaném rozmezí 0,3-0,6 mg/l. Díky tomu se voda ani nekazí, ani neškodí zdraví.
Konec slané vody
Poté, co jsme majitelům vysvětlili požadavky legislativy na obměnu vody na návštěvníka, se sami rozhodli, že slanou vodu nechtějí. Zůstat u slané vody by totiž znamenalo další náklady na permanentní dosolování a řešení likvidace vody staré.
Chytrý systém Loxone
My i majitelé teď v přímém přenosu sledujeme vše, co se s bazénem děje. Vidíme hodnoty z dávkovací stanice. Můžeme vzdáleně měnit časy filtrování podle vytížení bazénu. A když je něco v nepořádku, reagujeme díky notifikaci okamžitě – dříve, než dojde k průšvihu.
Automatizace na míru
Majitelé si přáli vědět, kolik je provoz bazénu vlastně stojí. V aplikaci teď vidí spotřebu vody i elektrické energie pro činnost dávkování, filtračního a tepelného čerpadla. Zároveň jsme jim vytvořili přednastavené filtrační programy, které sami přepínají podle návštěvnosti.
Loxone: aplikace na míru
Vlastní aplikaci dnes dostanete k zastřešení, čerpadlu i dávkovací stanici. Jenže v kolika aplikacích chcete bazén ovládat? My jsme si zvolili otevřený systém Loxone, ve kterém si na jednom místě vytvoříme právě takové funkce, jaké potřebujeme. Například:
Chod filtrace se může automaticky přizpůsobovat teplotě vody nebo vytížení bazénu.
Sledujeme důležité teploty a staráme se o efektivní chod tepelného čerpadla.
Kontrolujeme všechny hlavní procesy včetně možného úniku vody nebo stavu chemie v zásobníku.
Vzdáleně můžeme upravovat teplotu vody, měnit časy filtrování a třeba také provést šokovou dezinfekci vody.
Při překročení stanovených hodnot dezinfekce a pH obdržíme notifikaci. Stejně tak pokud nedojde ke spuštění některého z klíčových procesů.
U všech hodnot a procesů vidíme historické grafy, podle kterých můžeme odhalit nedostatky, upravit automatizaci a šetřit tak majitelům náklady na provoz.
výsledek:
Nepřítomnost není problém
Zhruba rok trvalo, než jsme majitele přesvědčili, že se stávajícími technologiemi kvalitu vody a bezpečné koupání garantovat nemůžeme. Nakonec nám ale dali zapravdu a po rekonstrukci už není s vodou problém – ani když se majitelé po celý měsíc neukážou. Stačí jen sledovat aplikaci.
Investice do rekonstrukce
237 665 Kč bez DPH
(jaro 2023)
Pozn. doživotní licence k aplikaci Loxone je v ceně řídící jednotky. Za provoz aplikace tak neplatíte ani korunu. Navíc je průběžně aktualizovaná.
Co se povedlo
Přesunuli jsme technologie do nově vytvořeného prostoru v dřevníku, kde jsou kryté před vnějšími vlivy a snadněji se obsluhují. V původní šachtě zůstal jen vypouštěcí ventil a vodoměr, díky kterému máme přehled o množství obměněné vody.
Změnili jsme technologii úpravy vody tak, aby pružně reagovala na to, jak je bazén využíván (nebo nevyužíván). Její kvalita tak za jakékoliv situace odpovídá legislativě komerčních provozů i očekáváním hostů.
Díky systému Loxone jsme majitelům zajistili to, co požadovali už na začátku: bazén bez starostí. Dali jsme jim do telefonu aplikaci, se kterou na dálku ovládají základní procesy a díky které mají přesný přehled o nákladech na provoz.
Aplikace, které umřely
Známe lidi, co si pořídili technologie ovládané všemožnými super aplikacemi, které se ale v praxi neosvědčily a výrobce je přestal vyrábět. A nakonec i aktualizovat a servisně pokrývat. Což přineslo jen potíže. Námi využívané Loxone je ale globální systém se sítí partnerů pro automatizace budov a domácností, takže takový výpadek nehrozí.
reference:
„Dávalo nám to smysl“
Bazén byla při stavbě malenovické roubenky jen jedna z mnoha záležitostí k řešení. A tak se bazénovým technologiím nedostalo tolik pozornosti, kolik by si zasloužily. My jsme už ale měli příležitost majitelům vše vysvětlit, a ti tak pojali rekonstrukci zgruntu – jako dlouhodobou investici.
„Servis jednou za měsíc nestačil“
„Roubenku komerčně pronajímáme, ale protože bydlíme 370 km daleko, nemáme možnost bazén pravidelně kontrolovat. Původní technologie nicméně byla na péči celkem náročná a zatížení bazénu nerovnoměrné. Jezdí k nám rodiny s dětmi nebo chlapi na kolech a nikdy se nedá předvídat, jestli se budou koupat dva lidi nebo třeba dvanáct.
A tak kolikrát přijeli hosté a hlásili nám, že je voda v bazénu špinavá nebo zelená. Což bylo nepříjemné, protože jsme se jim pak museli omlouvat a dávat jim slevu. Navíc v době, kdy může každý napsat na internet svou recenzi, jsme si tohle nemohli dovolit.“
„Nechtěli jsme riskovat pověst“
„Pan Bílek s kolegou na nás zapůsobili jako lidé, kteří vědí, o čem mluví. Vysvětlili nám, že dosavadní technologie nebyla pro náš způsob používání bazénu vhodná – že nedokázala pružně reagovat na proměnlivé zatížení. A tak, přestože byl bazén poměrně nový, jsme se rozhodli, že nemá smysl na nic čekat. Odkládání rekonstrukce nám mohlo přinést jen další náklady a znehodnocení celé chalupy i její pověsti.“
„Teď už je vše v pořádku“
„Ceníme si profesionality, se kterou pan Bílek k rekonstrukci přistoupil. Ceníme si toho, že položky v nabídce byla vyčíslené do posledního detailu a pokud se cena navyšovala, mělo to vždy nějaký důvod, který s námi pan Bílek předem konzultoval a nechal si vše schválit.
Dnes vidím data z bazénu v telefonu a můžu být klidný, že se hosté koupou ve zdravé vodě. Lidé od pana Bílka na dálku vše monitorují a pokud se objeví problém, hned tam někdo od nich zajede, aby to vyřešil. Mají i klíče od brány, takže nás opravdu k ničemu nepotřebují.“
A co příběh vašeho bazénu?
Nemohl by taky už fungovat bez starostí? S jednou aplikací v kapse a spoustou ušetřených peněz v druhé?
Budete svůj bazén ovládat na dálku a šetřit náklady.
Pod hladinou tohoto webu plavou soubory cookies. Co se s nimi dá dělat?
Funkční cookies
Vždy aktivní
Bez těchto souborů nebude web fungovat správně, a to vás nepotěší. Právě pro jejich nezbytnost je nelze zakázat.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Analytické cookies
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Tyto soubory nám říkají, kolik lidí na web přichází a jak stránky používají. Se získanými informacemi pak vylepšujeme funkčnost webu – třeba tak, abyste vždy snadno a rychle našli to, co hledáte.
Marketingové cookies
Tyto soubory zaznamenají vaši návštěvu webu a umožní nám, abychom se vám čas od času připomněli formou reklamy – například na Facebooku, Instagramu či Googlu.