Provozní večer vyprala filtr a udělala vše potřebné, aby měla ráno ve vířivce horského hotelu perfektní vodu. Když ale po jedenácté dopoledne opustili wellness první čtyři návštěvníci toho dne, bylo všechno špatně. Vázaný chlor? Zcela mimo hygienické limity. Pustit do takové vody další lidi by bylo na ostudu. A možná i o zdraví. Takže nezbývalo, než vířivku vypustit a začít znovu. A peníze tekly do kanálu.
Začalo to banalitou. Obrátili se na nás z Horského hotelu Čeladenka, zdali bychom jim na vířivku v jejich wellness nenamontovali průtokoměr. No, dobrá. Dorazili jsme tam tedy s jasným cílem. Jenže průtokoměr nakonec nebyl jejich zdaleka největším problémem.
Napouštění teplou vodou
Vyhláška tohle zakazuje. V zásobnících s teplou vodou se totiž mohou množit bakterie. Když ale hned po prvních hostech museli na Čeladence vířivku vypustit a pro další návštěvníky ji už nestíhali ohřát, nezbývalo jim, než otočit červeným kohoutkem.
Strojovna hrozící průšvihem
Byl to spíše takový podzemní bunkr. Dolů se lezlo po žebříku a nedej bože, aby tam člověk smýkal barel kyseliny. Horko k zalknutí a voda odkapávala nebezpečně blízko elektrických rozvodů. A tohle provozní den co den obsluhovala sama.
Ze sauny rovnou do vířivky
To se v malých wellness stává často – že se stavebně neoddělí suché a mokré prostory. Hosté pak přecházejí ze sauny do vířivky a vnáší tam pot a nečistoty. Na Čeladence takto každý jeden návštěvník vířivky znehodnotil v průměru 250 l vody.
Nevhodné technologie
Vířivka není jen ta vana. Vířivka jsou i technologie, které udržují vodu čistou. Na Čeladence nicméně měli dávkování, které nedokázalo reagovat na výkyvy v návštěvnosti. Voda tak bývala zakalená nebo se naopak chlor utrhl ze řetězu.
Hodně drahé úspory
Za 5 let vyplýtvali na Čeladence za vodu do vířivky a její ohřev 1 000 000 Kč. Zbytečně. Protože při výběru dodavatele zvolili nejnižší nabídku, která měla za následek i dennodenní obavy, jestli nepřekračují hygienické limity a jestli se neobjeví kontrola.
vyhláška
238/2011 Sb.
Legislativa nezná vířivku
To ale neznamená, že se na ni nevztahují žádná pravidla. Podle vyhlášky 238/2011 Sb. patří totiž vířivka do kategorie koupelových bazénů s teplotou vody nad 32 °C a se zařízeními vytvářejícími aerosoly. Hlavně u malých wellness je ale potíž, že dodavatelé vyhlášku často nerespektují a montují nedostatečné technologie – jako by šlo o vířivku domů na zahradu.
řešení:
Legislativně do pořádku
Abychom věděli, co zlepšit, potřebovali jsme data. Proto jsme chtěli, aby provozní zapisovala naměřené hodnoty a evidovala návštěvnost. Ostatně – je to i povinnost daná vyhláškou. S čísly v ruce jsme pak navrhli, jak snížit náklady na provoz i údržbu a jak udržet vodu čistou za každé situace.
Nezávislé řídicí systémy
Automatickou dávkovací stanici, která zajišťovala kromě chemické úpravy i dopouštění vody a ohřev, jsme nahradili autonomními systémy. To zvýšilo bezpečnost provozu a zajistilo, že při poruše jednoho systému nedojde k odstavení celé vířivky.
Lepší dezinfekční proces
Museli jsme omezit vázaný chlor. Kvůli stísněné strojovně a absenci čerstvého vzduchu se ale nedaly použít pokročilé technologie jako AOP procesy, a tak jsme využili alespoň méně výkonný středotlaký systém UV dezinfekce. A i ten přinesl významné zlepšení.
Přesnější dávkování chemie
Dávkování chemie neodpovídalo objemu vody a neumělo citlivě reagovat na proměnlivé vytížení vířivky. To často vedlo k děsivé kvalitě vody. Nainstalovali jsme proto technologie, které dávkují přesněji, snižují škodlivé úniky a jsou levnější na údržbu.
Efektivnější filtrace a sání
Zvětšili jsme dimenzi potrubí, abychom naplno využili výkon filtrace a čerpadla. Doplnili jsme také sání ze dna a dalších míst, abychom měli rychlý přehled o kvalitě vody – a tím jsme vyřešili i problém nedostatku vody pro praní filtru a urychlili vypouštění vířivky.
Pořádek ve strojovně
Podzemní strojovnu jsme kompletně rozebrali a vyčistili. Vyměnili jsme elektroinstalaci a udělali ve všem pořádek tak, aby se technologie snadno obsluhovaly. No a namontovali jsme i ten průtokoměr, kvůli kterému jsme původně přijeli.
45 l vody
na osobu
45 litrů vody za každého
Ve vířivce zůstává po lidech spousta nečistot, které nelze technologicky ošetřit. Proto je potřeba ředit vodu tak dlouho, dokud nedosáhnete koncentrace, při které je zdravotně nezávadná. U vířivky to znamená obměnit minimálně 45 l vody na každého hosta. Tak praví legislativa.
výsledek:
Klid a dennodenní úspory
Měli jsme dvě možnosti. Zaprvé: mohli jsme namontovat průtokoměr, shrábnout peníze za pár hodin práce a jít. Zadruhé: mohli jsme se v tom rýpat, protože problém Čeladenky byl evidentně mnohem hlubší. Zvolili jsme tu komplikovanější variantu. A oni teď mají klid.
Investice do rekonstrukce
425 428 Kč bez DPH
(v roce 2021)
Co se povedlo
Z původního 1 000 000 Kč vydaného za posledních 5 let na vodu a její ohřev jsme snížili náklady hotelu na provoz vířivky zhruba na čtvrtinu.
Zajistili jsme bezproblémový provoz a nezávadnou vodu i v tomto malém a ne zcela dobře řešeném wellness, kde hosté přecházejí ze sauny rovnou do vířivky.
Ušetřili jsme majiteli hotelu i paní provozní spousty dalších starostí. Už se nemusí bát návštěvy hygieny nebo stížností hostů a mohou se věnovat své práci.
Co se nepovedlo
Zlepšit obslužnost technologií. Strojovna byla od začátku špatně umístěná v podzemí – v prostoru bývalého ochlazovacího bazénku. Bohužel, vykopat ji z podzemí a umístit na lépe přístupném místě by vyžadovalo další vysoké náklady.
Provozní deník šetří peníze
Obsluha musí podle vyhlášky vést provozní deník a několikrát denně do něj zapisovat naměřené hodnoty. Možná to zní jen jako další zbytečná administrativa, nicméně dobře vedený provozní deník odhalí slabiny provozu a ukáže, kde „tečou“ peníze. Vést deník „jen na oko“ tak nemá smysl, protože v konečném důsledku šetří peníze i starosti.
reference:
„Dnes to má hlavu a patu“
S paní Selskou, která se o vířivku v Horském hotelu Čeladenka starala, jsme se potkali v roce 2020. Tehdy bojovala se zákalem vody, neustále špatnými hodnotami, problematickou strojovnou a taky s dodavatelem vířivky, který dal od svého díla ruce pryč a nejezdil ani na pravidelný servis.
„Nikdo nevěděl, jak to má být správně“
„Když jsem přebrala wellness na Čeladence, bylo hodně věcí špatně. Hlavně zákal. Voda ve vířivce byla opravdu hnědá a když se odebíraly vzorky, nikdy nevycházely. Druhý problém pak byla strojovna, kde nic nebylo, jak by mělo: potrubí, vedení, stanice. Voda tam kapala přímo do elektriky, která ani neměla odpovídají krytí.
Snažila jsem se s tím bojovat, jak mě to jen napadalo, než mě člověk z hygieny navedl na pana Bílka. A tehdy pro mě začalo pracovně hezké období, protože najednou všechno bylo na úplně jiné úrovni.“
„Na servis k nám vůbec nejezdili“
„Pamatuju si, jak pan Bílek přijel poprvé a viděl naši vířivku. Chytal se za hlavu, že to není možné – jak to mohl někdo takto uvést do provozu? A to byl právě ten problém – s firmou, která vířivku realizovala, se nedalo spojit a ani nejezdili na pravidelné servisy. Když jsme jim volali, že je něco špatně, odbyli nás a nepřijeli. No a s panem Bílkem? To byl pravý opak.“
„A potom? Krásně křišťálová voda“
„Dali vše do pořádku. Strojovna vypadá úplně jinak. I hygiena ji schvalovala. Předtím tam nebylo ani odběrné místo. Ani UV lampa nebo vločkovač, což dodal pan Bílek a i díky tomu se kvalita vody výrazně změnila. Dnes to má všechno hlavu a patu. Bazénáři od pana Bílka mě zaškolili a konečně jsem se dozvěděla, o co se jak starat. To předtím nikdo neudělal.
Teď máme krásné hodnoty a vzorky vychází bez problému. Kdykoli cokoli potřebuju, tak zavolám a buď mi chlapi pomůžou po telefonu nebo přijedou. A i když jsem jim kolikrát psala o pomoc o víkendu nebo o svátku, nikdy mi nikdo neřekl „ne“. Vždycky mi pomohli a věnovali se mi, i když měli volno.“
Monika Selská, provozní wellness v Horském hotelu Čeladenka
A co příběh vašeho bazénu?
Není ten správný čas povýšit váš bazén nebo vířivku na úroveň, o které se ostatním může jenom zdát?
Pod hladinou tohoto webu plavou soubory cookies. Co se s nimi dá dělat?
Funkční cookies
Vždy aktivní
Bez těchto souborů nebude web fungovat správně, a to vás nepotěší. Právě pro jejich nezbytnost je nelze zakázat.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Analytické cookies
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Tyto soubory nám říkají, kolik lidí na web přichází a jak stránky používají. Se získanými informacemi pak vylepšujeme funkčnost webu – třeba tak, abyste vždy snadno a rychle našli to, co hledáte.
Marketingové cookies
Tyto soubory zaznamenají vaši návštěvu webu a umožní nám, abychom se vám čas od času připomněli formou reklamy – například na Facebooku, Instagramu či Googlu.